مقدّمه
نماز، از واجبات ضروری دین اسلام، محبوب‌ترین کارها در پیشگاه خدای مهربان، نور چشم پیامبر عزیز ما، زیباترین حالت پرستش و پایه و ستون اسلام است.

"نماز در حالات آمادگى روحى، به آدمى عروج و حال و حضور بیشتر مى‏بخشد و در حالات غفلت و ناآمادگى در گوش او زنگ آماده‌باش‏ مى‏نوازد و او را به آن وادى نورانى نزدیک مى‏سازد؛ لذا    «نماز در هیچ حالى نباید ترک شود»؛ در عین شدّت و محنت، در بُحبوبه‌ی میدان جهاد، در هنگام فراغ و آسایش و حتّى در میان محیط لجن ‏آلودى که انسان با هوس‏ها و کینه‏ها و شهوت‏ها و خودخواهى‏ها، پیرامون خود پدید آورده است، «نماز یک شربت مقوّى و شفابخش است»؛ باید آن ‌را با دل و جان خود نوشید و از هر نقطه که در آن واقع شده‏ایم یک گام یا یک میدان به بهشت رضوان نزدیک شد. از این روست که نه (حَیَّ عَلی الجهاد ) و نه (حَیَّ عَلی الصََّوم) گفته‏ اند، ولـى در هر روز بارهـا سروده‏اند: (حَیَّ عَلَی الصّلاة)." (فرازی از سخنان امام خامنه‌ای (دام ظلّه)، 29/8/ 1387.)

راز و نیاز کردن با پروردگار، آن‌هم به‌وسیله‌ی نماز، بزرگ‌ترین فرصت ارتباط با خداوند سبحان است که باید آن‌را دریابیم. بنابراین باید به آداب و شرایط این فریضه، توجّه بیشتری نماییم تا نمازی درست خوانده باشیم. این آداب، برخی مربوط به جسم و ظاهر نماز و برخی مربوط به روح و باطن آن است. هر دو نیز از اهمیّت خاص خود برخوردارند. در کلام امام خامنه‌ای (دام ظلّه) آمده است که:

«آن نمازی که اسلام و قرآن و شرع و پیغمبر و ائمّه: این همه روی آن تأکید کردند، نمازی است که جسم و روحش هر دو کامل باشد. این جسم هم متناسب با‌‌ همان روح فراهم شده؛ قرائت دارد، رکوع دارد، سجود دارد، به خاک افتادن دارد، دست بلند کردن دارد، بلند حرف زدن دارد، آهسته حرف زدن دارد. این تنوع برای پوشش دادن به همه‌ی آن نیازهائی است که به وسیله‌ی نماز بایستی برآورده شود که هر کدام رازی در جای خود دارد و مجموعه این‌ها، قالب و شکل نماز را به وجود می‌آورد. این شکل خیلی مهم است، لیکن روح این نماز توجّه است.»

 آن‌چه این کتاب به آن می‌پردازد، بیان و آموزش یکی از مهم‌ترین آداب شکلی و ظاهری نماز؛ یعنی به عربی صحیح خواندن الفاظ و یا همان قرائت درست نماز است. مسأله‌ای که تمام مراجع عظام معاصر، فتوا به وجوب آن داده‌اند. با این حال، عدّه‌ای به خاطر جلالت شأنشان و عدّه‌ای هم به دلیل ندانستن اهمیّت مسأله، از کنار آن، با بی‌توجّهی عبور می‌کنند. برخی از افرادی که توانایی آموزش آن به دیگران را دارند نیز، تعلیم آن را مایه‌ی تنقیص خود می‌دانند.

کتاب «نماز را درست بخوانیم»، در راستای احیای فریضه‌ی قرائت صحیح نماز، نوشته شده است. امید است مکلّفین با فراگیری و عمل به قواعد آن، بتوانند نمازی با قرائت صحیح عربی بخوانند.

برخی از ویژگی‌های اثر:
1- نوشته شدن کتاب، بعد از ارزیابی و تصحیحِ قرائتِ تعداد قابل توجّهی از مؤمنان.
2- ایجاد ساختاری منظّم، به گونه‌ای که بعد از بیان اهمیّت موضوع، ابتدا به تصحیح روخوانی کلمات نماز پرداخته و سپس به تصحیح قرائت نماز از جهت تلفّظ حروف و ... می‌پردازد.
3- بیان قواعد صحیح‌خوانی نماز، با روشی ساده، کاربردی و بدون زیاده‌نویسی.
4- توجّه به آسیب‌های بحث صحّت قرائت نماز، مانند وسواس و غفلت از روح نماز؛ یعنی توجّه و حضور قلب.

* در پایان خداوند را شاکرم که توفیق نگارش این چند سطر را عنایت فرمود. از والدین محترم، همسر فداکار و تمام اساتید بزرگواری که مشوّق حقیر، در این مسیر بوده‌اند، کمال تشکّر را دارم. و از فضلایی که در چاپ نخست و دوم کتاب، آن را با دقّت مطالعه نموده و نظراتی سازنده ارائه کرده‌اند، بسیار قدردانم. برای همه‌ی این عزیزان، از خدای منّان، بهترین‌ها را خواستارم. 
امیدوارم که خوانندگان گرامی، جهت ارتقای اثر، بنده را از انتقادها و پیشنهادهای خود محروم نگردانند.


(ربّ اجعلنی مُقیم الصّلاة و مِن ذُریّتی)
ویرایش یکم
عید سعید غدیر خم، 1393/7/21
قم، عبدالرضا نظری


[ پنج شنبه 93/10/18 ] [ 12:48 صبح ] [ heydarali ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.