قیام های قبل از ظهور امام زمان (عج) در روایات

تاریخ: 09 اسفند 1389 در باب: امام زمان

بعضی از افراد ادعا کرده اند که مطابق آنچه در بعضی از روایات وارد شده است که هر قیامی قبل از قیام حضرت مهدی (ع) از نظر اسلام و شیعه مردود است.

از جمله گفته اند در روایتی (درمقدم? صحیف? سجادیه از امام صادق (ع)) آمده  است که در آن، هر خروجی را قبل از ظهور، مای? بلا و اندوه ائمه و شیعیان می داند.

در پاسخ باید بگوئیم : اگر این روایت را از لحاظ سند، غیر قابل خدشه بوده و صدور آن را از امام ششم (ع) مسلم بدانیم، نکاتی در متن همان حدیث خواهیم یافت که با دقت در آن، نمی توانیم هر حرکت انقلابی قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) را زیر سؤال ببریم! در این راستا، به دو نکت? زیر توجه نمایید:

1? در این حدیث آمده است که امام صادق (ع)، بعد از شنیدن ماجرای قیام و شهادت یحیی بن زید، به شدت ناراحت شده و گریست! اگر ایشان، کاملا این حرکت را مردود و خودسرانه دانسته و آن را در خلاف جهت منافع شیعیان ارزیابی می نمودند، دلیل این همه ناراحتی و گریه برای شکست ایشان چه بوده است؟! البته ممکن است، پاسخی ارائه شود، مبنی بر این که ناراحتی ایشان، از بابت حس ترحمی نسبت به یحیی بود که از پسر عموهای ایشان به شمار آمده و به هیچ وجه، تأیید کننده حرکت انقلابی ایشان نبوده است، اما با فرض پذیرش چنین پاسخی، چه جوابی برای نکته بعدی خواهیم داشت؟

2? در این حدیث، به نقل از امام صادق (ع) بیان شده که “هیچ شخصی از ما اهل بیت؛ قبل از ظهور حضرت مهدی برای مقابله با ظلم و ستمی و یا برای احقاق حقی قیام ننموده و قیام نخواهد نمود، مگر این که دچار بلا و گرفتاری خواهد شد و قیام او، ما و شیعیانمان را بیشتر به زحمت خواهد انداخت”.[1]

اگر در متن عربی روایت دقت نمایید، علاوه بر عبارت “لا یخرج”، عبارت “ما خرج” را نیز خواهید یافت که با استناد به آن و با توجه به این که هیچ نشانی از استثنای قیام معصومان نیز در آن وجود ندارد، می توان تمام قیام های قبل از امام صادق (ع) را زیر سؤال برده و آنان را مردود شمرد!

در حالی که  امام ششم (ع) در مورد جنگ های دوران حضرت امیر (ع) و قیام خونین و شهادت طلبان? امام حسین (ع) نیز نظر مثبتی نداشته و آنها را نیز در جهت خلاف منافع شیعیان تلقی می نمودند؟!

با این که روایت فوق، اطلاق داشته و طبیعتا دایر? شمول آن، فعالیت های اصلاح جویان? این دو امام بزرگوار را نیز در بر خواهد گرفت، اما صد در صد مطمئنیم که امام صادق (ع) چنین عقیده ای نداشته اند.

بر همین اساس، روایت صحیفه را نمی توانیم معیار دقیقی برای ارزیابی تمام انقلابات و عملکردهای اصلاح طلبانه قرار دهیم، بلکه ممکن است این روایت، در شرایط تقیه صادر شده باشد و یا این که در صدد بیان این نکته باشد که چنین حرکاتی به نتیج? نهایی نخواهند رسید و حکومت آرمانی، تنها بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) ایجاد خواهد شد و قیام های قبل از آن؛ حتی اگر لازم و واجب نیز باشند؛ با دشواری هایی روبرو شده و به مشکلات ظاهری و دنیوی شیعیان خواهند افزود که البته نمی تواند توجیه گر سکوت کامل و دست نزدن به هیچ حرکت اصلاحی باشد.

باید توجه داشت که روایاتی از این دست در زمانی صادر شده اند که به دلیل خلافت سلسل? ستمکار اموی، هر گونه حرکتی بر ضد آنان، مورد استقبال عمومی قرار می گرفت، حتی حرکت هایی که سردمداران آنها نیز نیتی الاهی و خیرخواهانه نداشتند! به عنوان نمونه، باقیماند? خوارج نیز؛ با این که خود مسیری اشتباه را می پیمودند، بر علیه حاکمان اموی نیز دست به شورش بر می داشتند!

پیشوایان شیعه، برای روشنگری پیروان خود، با اشاره به این که هر تحولی، لزوما به معنای اصلاح نیست، آنان را از همراه شدن با چنین حرکاتی باز می داشتند و این بدان معنا نبود که تمام حرکات انقلابی و لو در سطح محدود را به صورت قاطع محکوم نمایند.

در روایت دیگری امام صادق (ع) می فرمایند: “اگر به حرکتی انقلابی برخورد نمودید، خودتان سزاوارترید که انتخاب مناسبی داشته باشید! اما باید دقت کنید که هدف نهایی این حرکتتان چیست و تنها به این بسنده ننمایید که قیام زید بن علی را مورد استنادتان قرار دهید؛ زیرا زید انسان دانشمند و راست گویی بوده و برای اهداف شخصی خود قیام ننمود! او تنها شما را به پیروی از امامان اهل بیت (ع) فراخوانده و اگر هم پیروز می شد، یقینا به این پیمان خویش عمل می نمود…”!

در ادامه، ایشان قیام مسلحانه را در آن شرایط، به صلاح ندانسته و مطالبی را در ارتباط با قیام نهایی حضرت مهدی (عج) ارائه می فرمایند.[2]

آنچه از تمام این روایات می توان به دست آورد، این است که تقدیر خداوند بر این قرار گرفته است که اصلاح کامل و بنیادین جامع? جهانی، تنها توسط امام زمان (عج) انجام پذیرد و ادعای آن توسط دیگران، تنها شعاری بوده که جام? عمل به خود نخواهد پوشاند، اما چنین تقدیری، مانع آن نیست که افراد با ایمان به وظیف? خود عمل نموده و در حد توان و امکان در راستای اصلاح جامع? خود بکوشند؛ زیرا در غیر این صورت، حتی قیام امام حسین (ع) نیز زیر سؤال حواهد رفت؛ چون قبل از ظهور منجی، انجام شده است! مطمئنا این حرکات اصلاحی محدود نیز تنها هنگامی مورد تأیید خواهد بود که توسط افرادی با ایمان قوی و در راستای اهداف الاهی انجام پذیرد.

امام خمینی (ره) در این رابطه فرمودند: “بله، البته آن پر کردن دنیا را از عدالت، آن را ما نمى‏توانیم پر بکنیم. اگر مى‏توانستیم، مى‏کردیم، اما چون نمى‏توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الآن عالم پر از ظلم است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوى ظلم را بگیریم، باید بگیریم؛ تکلیفمان است”.‏[3]


[1] صحیفه سجادیه، ص 20، دفتر نشر الهادی، قم، 1376 ش.

[2] حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 15، ص 51-50، ح 19964?

[3] صحیفه امام، ج 21، ص 17-16، در این زمینه می توانید بیانات ایشان را در ج 3، ص 340 – 339 نیز مطالعه فرمایید.

 

http://islampedia.ir/fa/1389/12/%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7/


[ پنج شنبه 94/12/27 ] [ 8:55 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

جواز یا منع تشکیل حکومت !    

 

امام زمان


با گذشت قرن ها از آغاز اسلام و علیرغم تلاش های فراوان محققین از فقها و اهل دقت از حدیث شناسان، هنوز که هنوزست سخنان عجیب و غریبی از گوشه و کنار به گوش می رسد. این غرامت و اعجاب وقتی بیشتر می شود که توجه داشته باشیم بیش از سه دهه از استقرار حکومتی الهی در این سرزمین گذشته است و این خود فرصتی گسترده و تاکنون بی نظیر برای  تبلیغ و دریافت معارف عمیق و درست دینی فراهم آورده است.


یکی از آن سخنان بسیار عجیب که از گوشه و کنار شنیده می شود اینست که تشکیل حکومت دینی و استقرار نظام سیاسی بر اساس ولایت فقیه قبل از ظهور حضرت ولی عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- امری غیرشرعی و به اصطلاح ممنوع و حرام است!!

جای تأسف بسیار است که این سخن را- گهگاه- مستند به احادیث اهل بیت- علیهم السلام- نیز می کنند. ما در این مجال بسیار کوتاه تنها یک نمونه از روایاتی را که اصحاب این ایده ی نادرست به آنها تمسک می کنند بررسی می کنیم و بحثهای عمیق تر و دقیق تر را به مجال مناسب واگذار می کنیم. یکی از این روایات که شاید در زمان ما مشهورتر نیز بوده باشد اینست:

مرحوم شیخ حرّ عاملی در کتاب ارزنده «وسائل الشیعه» با سندی معتبر از حضرت امام صادق- علیه السلام- نقل می نماید که « کُلُ‏ رَایَةٍ تُرْفَعُ‏ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ – علیه السلام - فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ یُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ »(1) ترجمه گونه ای از این حدیث شریف اینست که:

هر پرچمی که قبل از قیام حضرت حجت -علیه السلام- برافراشته شود، پس صاحب آن پرچم، طاغوتی است که بجای خداوند متعال پرستیده می شود.

طبق نظر بعضی از دانشمندان، «طاغوت» یعنی کسی که در طغیانگری و زیر پا نهادن حدود و حقوق، زیاده روی کرده بسیار گردنکشی می کند. صاحبان آن ایده ی عجیب می گویند: طبق این حدیث، اصلاً تشکیل حکومت اسلامی تا پیش از ظهور حضرت بقیه الله الاعظم امری حرام و خلاف شرع است!! 

در جواب این برداشت از این روایت و بعضی روایات مشابه، بحث های علمی بسیاری می توان طرح کرد که از حوصله این مجال خارج است، لذا تنها به ذکر یک نکته بسنده می کنیم .

اگر کسی از جانب ما به نزد شما آمد ( و شما را دعوت به قیام نمود) پس ببینید بر چه اساسی دست بکار می شوید. و اینگونه نگویید که زید نیز قیام نمود (پس ما هم قیام می کنیم) چرا که زید عالم و دانشمند بود. او واقعاً راستگو بود و شما را به سوی خود، دعوت نمی کرد. و شما را فقط به رضایت آل محمد، فرا می خواند و اگر پیروز می شد قطعاً به وعده خود وفا می نمود (و حکومت را به اهلش که ماییم می سپرد)

مضمون ابتدایی حدیث

اگر آنچنانکه برخی ادعا نموده اند بخواهیم به همین ظاهر ابتدایی این روایت اکتفا کنیم به نتیجه ای کاملاً خلاف عقل و شرع می رسیم به عبارت رساتر به اندیشه ای مشابه با اندیشه خوارج می رسیم. چون مدلول ابتدایی این روایت آنست که هر پرچمی که قبل از ظهور، به اهتزاز درآید طاغوت و باطل است. روشن است که بر این پایه، نه تنها حکومت اسلامی و نظام ولایت فقیه بلکه هر حکومت دیگری در زمان غیبت، نامشروع و باطل خواهد بود و این یعنی آنکه حضرت امام صادق- سلام الله علیه- می فرمایند: ای شیعیان! درست است که ما خاندان حکمت و عقلانیت هستیم، درست است که ما «ساسة العباد» یعنی «سیاستمداران بندگان خدا» هستیم ولی در زمانه غیبت حضرت حجت- علیه الصلاة و السلام- می گوییم: تن به یک هرج و مرج بدهید! اصولاً حکومتی تشکیل ندهید تا قائم ما ظهور نمایند. هرچند قرن ها به طول بینجامد!

آیا کدام عقلی این را می پذیرد؟ کدام آشنا به معارف اهل بیت - علیهم السلام- چنین کلامی می گوید؟ روشن است که این برداشت یا کاملاً درست است و شامل هر نوع حکومتی می شود، اعم از حکومت فقیه عادل و هرگونه حکومت دیگری؛ و یا آنکه معنای این حدیث چیز دیگری است. دلیل عقلی با اندکی تأمل در جوانب و لوازم مدّعی، بطلان آن را روشن می کند. اما لازم است تا قدری اشاره داشته باشیم به سایر احادیث عترت.

حکومت
ضرورت وجود حاکم

از حضرت امیرالمومنین- علیه السلام- در نهج البلاغه نقل شده است که «... لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر...»(2)  مرحوم علامه جعفری در ترجمه این فراز از خطبه می فرمایند:

وجود حاکم و زمامدار برای مردم ضروری است، چه حاکم نیکوکار چه بدکار.

مشاهده می کنید که به چه وضوح غیرقابل تشکیکی در این فراز از نهج البلاغه بر لزوم حکومت صحه گزارده شده است.

روایت دیگری در علل الشرایع از حضرت امام رضا- سلام الله علیه- نقل شده است که بعضی از بزرگان فقهاء(3) سند این روایت نورانی را معتبر می دانند. در قسمتی از این حدیث حضرت امام رضا- علیه السلام- می فرمایند:

«اگر گوینده ای بگوید: پس چرا خداوند والیان امور را گمارده است و به اطاعت ایشان فرمان داده است؟ در جواب وی گفته می شود: به سببهای فراوان .... یکی از آنها اینست که: هیچ فرقه ای از فرقه ها و هیچ ملتی از ملتها را نمی یابیم (4)که جز با داشتن سرپرست و رئیسی که به امر دین و دنیای ایشان رسیدگی کند، باقی مانده باشد و به زندگی ادامه داده باشد. پس در حکمت حکیم یعنی پروردگار متعال جایز نیست که خلق را از داشتن چیزی که ناگزیر باید داشته باشند و دوام و قوامشان جز به آن میسر نیست محروم سازد».(5)

ملاحظه می شود که در میان معارف بلندپایه ائمه اطهار- علیهم السلام- ضرورت وجود حکومت امری است که عقل آدمی آن را به روشنی درک می کند. این بحث را با احادیث پرشمار دیگر و نیز با آیات شریفه ی قرآن می توان ادامه داد ولی به همین مقدار اکتفا می نماییم و برمی گردیم به مفاد آن روایت آغازین.

مشاهده کردیم که مضمون آن نمی تواند نفی هر حکومتی در زمان غیبت و بالطبع نفی حکومت دینی و ولایت فقیه باشد. همچنین انحصار مضمون آن در ولایت سیاسی فقیه، هیچ قرینه و دلیلی ندارد. پس واقعاً منظور حدیث چیست؟

 

حکومت حق، حکومت باطل

به نظر می رسد مقصود این حدیث شریف، بطلان حکومتهایی است که در مسیری غیر از مسیر اهل بیت- علیهم السلام- گام برمی دارند. به عبارت دیگر بطلان حکومتهایی که حکومت را حق اهل بیت- علیهم السلام- نمی دانند بلکه فرمانروایی و کشورداری را حق خود می دانند و روشن است که این چنین حاکمی قطعاً طاغوت می باشد و در برابر پروردگار عالم قرار می گیرد.

هیچ فرقه ای از فرقه ها و هیچ ملتی از ملتها را نمی یابیم که جز با داشتن سرپرست و رئیسی که به امر دین و دنیای ایشان رسیدگی کند، باقی مانده باشد و به زندگی ادامه داده باشد. پس در حکمت حکیم یعنی پروردگار متعال جایز نیست که خلق را از داشتن چیزی که ناگزیر باید داشته باشند و دوام و قوامشان جز به آن میسر نیست محروم سازد

گواه ما بر این مدعا چند شاهد است که در اینجا تنها به یکی از آنها اشاره می کنیم. در روایتی با سند معتبر، امام صادق علیه السلام شیعیان را از شرکت نمودن در قیامهایی که در آن زمان رخ می داده است منع فرموده اند و تنها یک گونه از آن قیامها را مجاز دانسته اند. یعنی قیامهایی مانند قیام جناب زیدبن علی(ره) را که از اعتقادی صحیح و نیتی پاک، سرچشمه گرفته بوده است.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: ... اگر کسی از جانب ما به نزد شما آمد ( و شما را دعوت به قیام نمود) پس ببینید بر چه اساسی دست بکار می شوید. و اینگونه نگویید که زید نیز قیام نمود (پس ما هم قیام می کنیم) چرا که زید عالم و دانشمند بود. او واقعاً راستگو بود و شما را به سوی خود، دعوت نمی کرد. و شما را فقط به رضایت آل محمد، فرا می خواند و اگر پیروز می شد قطعاً به وعده خود وفا می نمود (و حکومت را به اهلش که ماییم می سپرد) .... (اما کسی که امروز و به اسم ما قیام می کند) ما شهادت می دهیم به شما که راضی از او نیستیم. او امروز که کسی با او نیست از ما فرمان نمی برد و حرف نمی شنود پس، فردایی که پرچمها در تأیید او برافراشته می شود، قطعاً نافرمانی ما را خواهد کرد ...»(6)

ملاحظه می کنید؛ اولاً حضرت، قیام زید را که قبل از ظهور بوده، کاملاَ تایید کرده اند. ثانیاً برای تأیید خود، ملاک بیان نموده اند. ثالثاً بصورت تفصیلی در مورد بطلان بعضی از قیام های زمان خود ارائه ملاک فرموده اند.

روشن است که این خبر شریف روایت آغاز مقاله را بخوبی تفسیر می کند و مدعای این نوشتار را تأیید می کند که مراد از آن روایت طاغوت بودن آن حاکمانی است که غاصبانه و در مسیر غیرعترت، حرکت می کند.

 

پی نوشت:

(1) وسائل الشیعه، ج 15، ص 52 .

(2) نهج البلاغه، نسخه فیض الاسلام، خطبه 40 .

(3) استاد آیت الله هاشمی شاهرودی مدظله- در قراءات فقیهه معاصره، ج 1، ص 448 .

(4) روشن که این سخن، منافات با آن ندارد که در قرون بعدی کسانی یافت شوند که فلسفه وجودی حکومت را بطور صد در صد، نفی نمایند!

(5) فإن قال: فلم جعل اولی الامر و امر بطاعتهم؟ قیل لعلل کثیرة: ... و منها إنّا لانجد فرقة من الفرق و لاملة من الملل بقوا و عاشوا الاّ بقیّم و رئیس لما لابدّ منه فی امرالدین و الدنیا فلم یجز فی حکمة الحکیم ان تبرک الخلق مما یعلم انه لابدّ لهم منه و لا قوام لهم الّا به ... ؛ علل الشرائع، ج 1، ص 253.

(6) وسائل الشیعه، ج 15، ص 50 .

سید علی محمّد هاشمی رضوانی

بخش مهدویت تبیان   


[ پنج شنبه 94/12/27 ] [ 8:53 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

امام زمان، همان نازنینی که در فراقش زمزمه میکنیم:

"هرجمعه که می آید و می رود دلم میگیرد
تقویم دلم به جمعه می رسد دلم میگیرد

تکرار همین قصه ننوشته عصر جمعه است
این حالت دلگیر همین که بد دلم میگیرد"

می فرماید:
 لیعمل کل امرء علی ما یقرب من محبتنا ؛ 
 "هر یک از شما باید کاری کند که با آن به محبت ما نزدیک شود."


*نمازی که جسم و روحش کامل باشد، باعث جذب محبت آن عزیز خواهد شد.

*قدرت نماز به حدی است که بینی دشمن قسم خورده مان را به خاک می مالد و او را ضربه فنی خواهد کرد.

*نازنین اماممان به مساله نماز حساس است و در زیبا سخنی، اقتدار نماز را چنین به رخ خصم پست می کشاند:

ما ارغم أنف الشیطان بشی ء مثل الصلاة ؛
"هیچ چیز مانند نماز، بینی شیطان را به خاک نمی مالد."

پروردگارا توفیق قراءت چنین نمازی را نصیبمان فرما. و کمکمان کن -همان گونه که امام خامنه ای در وصف نماز گفته اند "نماز یک شربت مقوی شفابخش است"- آن را با دل و جان خود بنوشیم.

عبدالرضا نظری. جمعه
1394/11/9


عبدالرضا نظری

...............................

نکته های کوتاه از حجت الاسلام عبدالرضا نظری در کانال جیره خوار امام زمان (سلام الله علیه)

...............................

www.n79.ir


به کانال جیره خوار امام زمان (سلام الله علیه) بپیوندید.

@n79_ir

https://telegram.me/n79_ir

....................................

پی نوشت
بحار الأنوار ، ج 53 ، ص 176 .

بحارالانوار، ص 182.
فرازی از پیام امام خامنه ای به پانزدهمین نشست سراسری نماز.
کتاب نماز را درست بخوانیم (سبکی کاربردی و آسان در آموزش قرایت صحیح نماز مطابق با فتوای مراجع عظام)


[ چهارشنبه 94/12/12 ] [ 11:0 صبح ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

احکام انتخاباتی


نام مرجع: امام خامنه ای


..........................


در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه 1394، دفتر استفتائات مقام معظم رهبری به برخی استفتائات پیرامون انتخابات، مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ داده است.

1-  آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟

ج) شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.

2- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

ج) واجب عینى است.

3- با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟

ج) شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.

4- حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست ؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟


ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

5- در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟

ج) اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.

6-  در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌ جایز است؟ ملاک چیست؟

ج) در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

7 -  با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد ؟

ج) باید بر طبق قوانین و مقررات  نظام اسلامی عمل شود.

8 - حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟

ج) به طور کلى شرکت در انتخاباتى که موجب جلوگیرى از فساد و یا  فساد بیشتر شده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.

...............................

www.n79.ir


به کانال جیره خوار امام زمان (سلام الله علیه) بپیوندید.

@n79_ir

https://telegram.me/n79_ir

....................................


[ دوشنبه 94/12/3 ] [ 8:26 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]


آموزش قرائت نماز

 

اهمیت کتاب آموزش قرائت صحیح نماز استاد نظری

 

 

آموزش روخوانی و روانخوانی نوین و آسان

 

 

آشنایی با کتاب آموزش قرآن استاد نظری


[ شنبه 94/11/24 ] [ 11:14 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]
روز شهادت امام صادق علیه السلام. حجت الاسلام عبدالرضا نظری. راور. 94 

روز شهادت امام صادق علیه السلام. حجت الاسلام عبدالرضا نظری. راور. 94

حب ولی فقیه. سخنرانی حجت الاسلام نظری، روز قدس 94، یزدان شهر زرند

حب ولی فقیه. سخنرانی حجت الاسلام نظری، روز قدس 94، یزدان شهر زرند

اربعین 94. کربلا. حجت الاسلام نظری




آموزش قرائت صحیح نماز، در جمع دوست داشتنی دانش آموزان نمونه دولتی مدرسه بهار، توسط استاد نظری. سال 94

آموزش قرائت صحیح نماز، در جمع دوست داشتنی دانش آموزان نمونه دولتی مدرسه بهار، توسط استاد نظری

آموزش قرائت صحیح نماز، در جمع دوست داشتنی دانش آموزان نمونه دولتی مدرسه بهار، توسط استاد نظری

با کودکان عزیز عراقی در مسیر نجف به کربلا، اربعین 94

با کودکان عزیز عراقی در مسیر نجف به کربلا، اربعین 94

پیاده روی اربعین 94، حرم حضرت عباس سلام الله علیه. اولین سفر حجت الاسلام نظری

پیاده روی اربعین 94، حرم حضرت عباس سلام الله علیه. اولین سفر حجت الاسلام نظری

استاد نظری در جمع شاگردان. جمعی زیبا و دوست داشتنی، سربازانی با صفا، طلبه های پایه ششم، شهرضا حوزه علمیه مدینه العلم. سال 89

استاد نظری در جمع شاگردان. جمعی زیبا و دوست داشتنی، سربازانی با صفا، طلبه های پایه ششم، شهرضا حوزه علمیه مدینه العلم

حیدرعلی نظری. سال 87، شهداد. حوزه علمیه علی ابن ابیطالب علیه السلام
حیدرعلی نظری. سال 87، شهداد. حوزه علمیه علی ابن ابیطالب علیه السلام


سال 93. قم. عبدالرضا نظری

[ شنبه 94/11/17 ] [ 9:33 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

چاپ مجدد کتاب

همراه صَرف، سبکی کاربردی در تصریف و تجزیه افعال و اسماء قرآنی و روایی

 

* به لطف حضرت حق و توجّهات خاصّه حضرت صاحب الامر (علیه السلام)، کتاب همراه صَرف (کتاب کار صَرف، سبکی کاربردی تصریف و تجزیه افعال و اسماء قرآنی و روایی) در قطع رحلی منتشر شد.

کتاب همراه صَرف (کتاب کار صَرف ساده، سبکی کاربردی در نوشتن تجزیه و تصریف افعال و اسماء قرآنی و روایی)

* این کتاب یاریگر مناسبی جهت کاربردی کردن هر چه بیشتر قوانین علم صَرف و تجزیه و تصریف افعال و اسماء قرآنی و روایی است.

* استفاده از این کتاب برای صرف آموزان معزز دانشگاه و حوزه های علمیه (که اکنون در برخی مدارس مورد استفاده قرار میگیرد) بویژه همراه کتاب صرف ساده موثر است. ان شاءالله الرحمن.

*پخش به تمام حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور :


انتشارات سه نقطه


09139389478

09127596129


...........................................................................
به کانال تلگرامی کشکول معرفتی عبدالرضا نظری بپیوندید.


@n79_ir


https://telegram.me/abdorrezanazari

........................................................................

 


[ جمعه 94/10/25 ] [ 6:31 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

ای عزیز دل زهرا

یا حسین علیه السلام

.

.

.

اربعین میام تا با هر قدمی که می گذارم و بر میدارم، خود را از اسارت گناهان آزاد کنم.

پیاده روی اربعین. عبدالرضا نظری کدخدایی

.

.

.

کمکم کن

کمکم کن

کمکم کن

.

.

.

تا زندگی متفاوتی را که قرار است در اربعین بچشم، نگهش دارم.

......

محب الحسین

عبدالرضا نظری

در حال مهیا شدن جهت سفر اربعین 1394


[ یکشنبه 94/8/24 ] [ 10:51 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]

با کانال جیره خوار امام زمان علیه السلام
آشنا شوید.

لطفا بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کانال تالگرام آموزش قرآن و نماز، قرائت نماز و روخوانی قران

https://telegram.me/n79_ir


@n79_ir


در تلگرام فارسی گزینه 
عضو

و در تلگرام انگلیسی گزینه join در پایین صفحه را بزنید.


[ پنج شنبه 94/8/21 ] [ 11:20 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]
[ پنج شنبه 94/8/7 ] [ 5:1 عصر ] [ heydarali ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.