در کشوری که بر اساس اسلام، اداره میشود، همه مردم باید قادر به خواندنِ درستِ قرآن کریم باشند. (امام خامنهای - دام ظلّه-)
با اینکه تلاش بسیاری در جهت آموزش قرائت صحیح قرآن کریم شده است، اما بازهم شاهد عدم توانایی عدهای قابل توجه از مردم، در زمینه صحیحخوانی متن کتاب وحی هستیم.
کتاب (قرآن را درست بخوانیم) در راستای اعتلاء فرهنگ صحیحخوانی قرآن کریم، نوشته شده و اکنون به لطف الهی، به چاپ سوم رسیده است. با این کتاب، شما هم میتوانید یک مربی قرآن باشید.
برخی از ویژگیهای کتاب
1- آموزش متنمحور؛ محور در ارائه تمرینهای این کتاب، رجوع مستقیم به متن قرآن کریم است.
2- توجّه به رسمالخطهای ایرانی پس از اتمام آموزش از روی رسمالخط عثمانطه.
3- بیان ساده قاعدهها؛ در بیان قاعدهها، از سادهترین عبارات استفاده شده است و به جای شرح و تفصیل آنها، بیشتر تمرینهای عملی و کاربردی از روی قرآن کریم مورد نظر بوده است.
4- آوردن نمونههای فارسی؛ در بسیاری از موارد، برای آموزش قاعده یا حرکتی، نمونههای فارسی آن آورده شده است. این کار در واقع گره زدن بحث با داراییهای علمی قرآنآموز است که میتواند تأثیر چشمگیری در درک مطالب داشته باشد.
5- عمومیّت این روش؛ این روش در عین سهولت، کاربردی بوده و برای همة افراد قابل ارائه است.
6- بیان مهمترین کلیدهای لحن عربی و پرداختن به امر آداب تلاوت.
7- مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفتن این کتاب در چند نهاد قرآنی.
دورنمایی از کتاب «قرآن را درست بخوانیم»
این کتاب بعد از ذکر مباحث مقدماتی، در دو بخش، 24 درس، و در 128 صفحه رنگی با قطع وزیری، و به چاپ سوم رسیده است.
بخش اول دارای 18 درس است که شامل موضوعات مهم روخوانی و روانخوانی است. بخش دوم دارای 6 درس می باشد که شامل مباحث تکمیلی روخوانی و روان خوانی قرآن کریم است.
مباحث مقدّماتی :
سخنی با مربّیان محترم قرآنی - آشنایی با شیوهی آموزشی متنمحور.
بخش اول :
1: آشنایی با حروف الفبای زبان عربی - حروفِ پایه و کرسی الف و همزه (حروف ناخوانا 1 و 2)
2: فتحه
3: کسره
4: ضمّه
5: سُکون
6: الف کشیده - الف کشیده با علامت مدّ
7: یاء کشیده - یاء کشیده با علامت مدّ
8: واو کشیده - واو کشیده با علامت مدّ - حروف با علامت دایرهی توخالی و بیضی شکل (حروف ناخوانا 3 و 4)
9: تشدید
10: تنوین - الف و یاء بعد از تنوین فتحه (حروف ناخوانا 5 و 6)
11: حروف ناخوانا (1) - مروری بر حروف ناخوانای تدریس شده (حروف ناخوانا 1 تا 6) - همزهی وصل میان دو کلمه (حروف ناخوانا 7) - لامِ بدون علامت، بعد از همزهی وصل (حروف ناخوانا 8)
12: حروف ناخوانا (2) حروف کشیده در کنار همزهی وصل (حروف ناخوانا 9)
13: روش خواندن تنوینی که بعد از آن همزهی وصل است
14: روش خواندن همزهی وصل در ابتدای کلمه
15: حروف مُقَطَّعه
16: روش خواندن نون و تنوینی که به شکل (...) است (قاعدهی اقلاب)
17: روش خواندن حرف بدون علامت و تنوینی که بعد از آن تشدید آمده است (قاعدهی ادغام)
18: وقف و علائم آن - وقف به حرکت و وصل به سکون- علائم وقف.
بخش دوم :
19: آشنایی بیشتر با قاعدهی اشباع
20: آشنایی با چند علامت
21: آشنایی با رسم الخطهای ایرانی
22: تلفّظ کسره، ضمّه و الف کشیده با لهجهی عربی
23: تلفّظ ده حرف ویژه با لهجهی عربی - چند تذکّر در باب صحیحخوانی قرائت نماز
24: آداب تلاوت قرآن کریم - اُنس با قرآن.
اُرْزُقْنی تِلاوَتَهُ عَلی طاعَتِکَ آناءَ اللّیلِ وَ أَطْرافَ النَّهارِ
(خداوندا خواندن قرآن را شب و روز با توفیق فرمانبرداری روزی ام فرما)
پخش به تمام نقاط کشور
09139389478
@ketab_a_nazari
ketabtalabe@chmail.ir
جلد کتاب
فهرست کتاب قرآن را درست بخوانیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: هر گاه دیدى مردم به مستحبّات اشتغال دارند، تو به کامل ساختن واجبات بپرداز. (غررالحکم، حدیث 3793)
واجب است که همهی ذکرهاى واجب نماز از قبیل قرائت حمد و سوره و غیر آنها به طور صحیح قرائت شود و اگر نمازگزار کیفیّت صحیح تلفّظ کلمات عربى را نمىداند، واجب است که یاد بگیرد... (امام خامنهای - دام ظلّه -: توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 609)
یکی از واجبات نماز، که بین نمازگزاران غریب واقع شده است، مسأله به عربی صحیح خواندن الفاظ و ذکرهای نماز است؛ در حالیکه یادگیری و عمل به آن، آسان و باعث زینت نماز است.
کتاب (نماز را درست بخوانیم) در راستای غباررویی از این واجب، نوشته شده و اکنون به لطف الهی، به چاپ چهارم رسیده است.
برخی از ویژگیهای کتاب
1- نوشته شدن کتاب، بعد از ارزیابی و تصحیحِ قرائتِ تعداد قابل توجّهی از مؤمنان.
2- ایجاد ساختاری منظّم، به گونهای که بعد از بیان اهمیّت موضوع، ابتدا به تصحیح روخوانی کلمات نماز پرداخته و سپس به تصحیح قرائت نماز از جهت تلفّظ حروف و ... میپردازد.
3- بیان قواعد صحیحخوانی نماز، با روشی ساده، کاربردی و بدون زیادهنویسی، «همراه با فتوای مراجع عظام».
4- توجّه به آسیبهای بحث صحّت قرائت نماز، مانند وسواس و غفلت از حضور قلب.
5- مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفتن این کتاب در چند نهاد نمازی و قرآنی.
دورنمایی از کتاب «نماز را درست بخوانیم»
این کتاب بعد از مباحث مقدماتی در شش فصل کوتاه، 17 درس، و در 96 صفحه رنگی با قطع رقعی، و در سه هزار نسخه به چاپ چهارم رسیده است.
فصل اول: اهمیت موضوع (چرا نماز را به عربی بخوانیم - قرائت صحیح نماز از نگاه مراجع عظام).
فصل دوم: روخوانی کلمات نماز (مروری بر روخوانی کلمات و اذکار نماز - اشکالات روخوانی کلمات نماز - کشش بیش از حدّ صداهای کوتاه - منظّم و شمرده خواندن اذکار نماز).
فصل سوم: تلفّظ عربی ده حرف ویژه (ح - ع - ص - ط - ذ - ظ - ض - غ - ث - و).
فصل چهارم: رعایت چهار قاعده (مدّ - وقف صحیح - ادغام - قرائت مشهور).
فصل پنجم: احکام قرائت ( یادگیری قرائت صحیح نماز در اسرع وقت - رعایت کشش حرکات کوتاه - تلفّظ حرف «ضاد» به صورت «دال» درشت - رعایت کشش مدّ ضروری (متّصل و لازم) - رعایت عدم انجام وقف به حرکت و وصل به سکون - رعایت ادغام یرملون - نحوهی خواندن کلمات «مالک ، صراط ، کفواً » - قرائت جامع امام جماعت).
فصل ششم: مباحث پایانی (وسواس در قرائت - جسم و روح نماز - تمرین کلی - کارنامهی ارزیابی صحّت قرائت نماز - پرسش نامه جهت برگزاری مسابقه).
رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ (سوره ابراهیم، آیه 40)
پروردگارا: مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعای مرا بپذیر!
پخش و سفارش کتاب
پخش به تمام نقاط کشور: انشارات سه نقطه 09139389478 09127596129
دیگر مراکز پخش:
کرمان: 03432230073 کرمان: 03432524229
سیرجان: 03442236466 بندرعباس: 07633352333
ارتباط با نویسنده: 09139389478 ketabtalabe@chmail.ir
جلد کتاب
فهرست کتاب نماز را درست بخوانیم
چاپ مجدد کتاب
همراه صَرف، سبکی کاربردی در تصریف و تجزیه افعال و اسماء قرآنی و روایی
* به لطف حضرت حق و توجّهات خاصّه حضرت صاحب الامر (علیه السلام)، کتاب همراه صَرف (کتاب کار صَرف، سبکی کاربردی تصریف و تجزیه افعال و اسماء قرآنی و روایی) در قطع رحلی منتشر شد.
* این کتاب یاریگر مناسبی جهت کاربردی کردن هر چه بیشتر قوانین علم صَرف و تجزیه و تصریف افعال و اسماء قرآنی و روایی است.
* استفاده از این کتاب برای صرف آموزان معزز دانشگاه و حوزه های علمیه (که اکنون در برخی مدارس مورد استفاده قرار میگیرد) بویژه همراه کتاب صرف ساده موثر است. ان شاءالله الرحمن.
*پخش به تمام حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور :
انتشارات سه نقطه
09139389478
09127596129
...........................................................................
به کانال تلگرامی کشکول معرفتی عبدالرضا نظری بپیوندید.
@n79_ir
https://telegram.me/abdorrezanazari
@abdorrezanazari
........................................................................
بَلْ هُوَ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ فِی صُدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا یَجْحَدُ بِآیَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ
ولى این آیات روشنى است که در سینه کسانى که دانش به آنها داده شده جاى دارد. و آیات ما را جز ستمکاران انکار نمى کنند.
(عنکبوت/49)
.......................................................
إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ
به یقین در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، نشانه هاى (روشنى) براى خردمندان است.
(آل عمران/190)
الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
(همان) کسانى که خدا را ایستاده و نشسته، و در حالى که بر پهلو خوابیده اند، یاد مى کنند. و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین مى اندیشند. (و مى گویند:) پروردگارا! اینها را بیهوده نیافریده اى. منزّهى تو! ما را از عذاب دوزخ، نگاهدار.
(آل عمران/191)
.......................................................
وَیَرَى الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَیَهْدِی إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ
کسانى که به ایشان علم داده شده،مى دانند آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده حق است و به راه خداوند توانا و ستوده هدایت مى کند.
(سبأ/6)
.......................................................
إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ
به یقین کسانى که کتاب الهى را تلاوت مى کنند و نماز را برپا مى دارند و از آنچه به آنان روزى داده ایم پنهان و آشکار انفاق مى کنند، تجارتى (پرسود و) بى زیان و خالى از کساد را امید دارند.
(فاطر/29)
.......................................................
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِی إِلَیْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
و پیش از تو، جز مردانى که به آنها وحى مى کردیم، نفرستادیم. اگر نمى دانید، از آگاهان بپرسید.
(نحل/43)
بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ
تا از دلایل روشن و کتب (پیامبران پیشین) آگاه شوید و بر تو نیز، قرآن را نازل کردیم، تا آنچه را که به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى. شاید اندیشه کنند.
(نحل/44)
.......................................................
وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ
و کسانى که از عبادت طاغوت دورى کردند و به سوى خداوند بازگشتند،بشارت از آنِ آنهاست. پس بندگان مرا بشارت ده.
(زمر/17)
الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
همان کسانى که سخنان را مى شنوند و از نیکوترین آنها پیروى مى کنند. آنان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.
(زمر/18)
.......................................................
أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ
آیا (چنین کسى با ارزش است یا) کسى که در ساعات شب در حال سجده و قیام به عبادت مشغول است و از عذاب آخرت مى ترسدو به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: «آیا کسانى که مى دانند باکسانى که نمى دانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکر مى شوند»
(زمر/9)
موضوع صوت: سیره عملی علماء و شهداء در احترام به والدین
پیشنهاد دانلود
دانلود و پخش با کیفیت بالا: با ذکر صلوات از اینجا گوش کرده و دانلود کنید.
گلچینی از سخنرانی حجت الاسلام عبدالرضا نظری
توضیح: داستانی شگفت انگیز از زندگی شیخ انصاری و امام موسی صدر و شهید علی ماهانی پیرامون احترام به والدین
حجم: 4.64 مگابایت
مدت: کمتر از ده دقیقه
09:31 - دوشنبه 27 مرداد 1393 / شماره : 52985 |
منبع: http://velayat.feqh.miu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=161&pageid=38115&newsview=52985 |
|
ولایت فقیه از منظر علامه طباطبائی :
علامه طباطبائی با اشاره به آیاتی که متضمن تکالیف اجتماعی و لزوم اقامه عبادات از سوی مردم است معتقدند که چون افراد در پیدایش اجتماع اثر تکوینی دارند برای اداره آن نیز حق دخالت داشته و خداوند آن اثر تکوینی را در مقام تشریع ضایع نگذارده است.ایشان در این زمینه بحث مبسوطی ارائه نموده و به اکثر آیات مورد استدلال اشاره کرده است وی می نویسد: « نکتهای که لازم است در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که عموم آیاتی که متضمن لزوم اقامه عبادات و انجام حج و اجرای حدود و قصاص و نظایر اینها است روی سخن خود را تنها به پیغمبر ننموده بلکه تمام مؤمنین را مخاطب قرار داده و اجرای این امور را از همه آنان خواسته است.
مجموع این آیات چنین استفاده میشود که دین یک روش اجتماعی است که خداوند آن را بر عهده مردم قرار داده است و خدا راضی به کفر بندگان خویش نیست، و چنین خواسته است که افراد همه با هم و به طور دسته جمعی اقامه دین کنند، پیدا است که اجتماع چون از افراد تشکیل شده، اداره آن نیز باید به عهده خود آنها بوده باشد، و هیچ فردی در این باره بر دیگری مزیت و تقدم نداشته همه یکسان میباشند.خلاصه شئون اجتماعی مخصوص به دستهای خاص نمیباشد، و در این موضوع پیغمبر نیز با دیگران مساوی بوده هیچ امتیازی ندارد . علامه طباطبائی در بخش دیگری و در ادامه پاسخ به این سؤال که عهدهدار اداره اجتماع کیست و سیره او چیست؟ میگوید: « در هر صورت باید دانست که بدون اشکال در این زمان که پیامبر (ص) وفات نموده و امام (ع) نیز از دیده پنهان است، امر حکومتبه دستخود مسلمین است، و این وظیفه آنان است که با در نظر گرفتن روش رسول خدا که روش امامتبوده استحاکمی را انتخاب کنند، و این روش غیر از روش پادشاهی و امپراتوری است، در این موقعیت نباید هیچ حکمی از احکام الهی تغییر کند و این وظیفه همه است که در راه حفظاحکام خدا کوشا باشند، و اما درباره حوادث روزمره و پیشآمدهای جزئی همان طور که گفتیم، لازم است که حاکم با مشورت مسلمین درباره آنها تصمیم بگیرد» بنابر این از مجموع آیات متضمن تکالیف اجتماعی مردم چنین نتیجه میشود که تشکیل حکومتبه عنوان مقدمه واجب بر عموم مسلمانان لازم است. به همین خاطر در صورتی که مردم برای انجام تکالیف واجب اجتماعی خویش بخواهند دولت تشکیل دهند حق دارند که فقیه واجد شرایطی را به عنوان حاکم تعیین نمایند.بیشک چنین فقیهی علاوه بر مشروعیت مردمی دارای مشروعیت الهی نیز خواهد بود.زیرا منطقی و معقول نیست که مردم به تکالیف اجتماعی از سوی شارع مکلف باشند، اما هیچگونه حق دخالت و اظهار نظر جهت ایجاد مقدمات و فراهم آوردن زمینههای انجام آن تکالیف را نداشته باشند.مگر امکان دارد که برای شارع، امری مطلوب باشد و آن را از مردم بخواهد اما مقدمه آن را نخواهد؟ (رجوع شود به: علامه طباطبائی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، ج 4، ص 207-211 .)
ولایت فقیه از دیدگاه آیت الله بروجردی :
آیتالله العظمی بروجردی نیز با ارائه دلایل عقلی به اثبات ولایت فقیه می پردازند چنانکه در ضمن بحث از نماز جمعه و مشروعیت آن در عصر غیبت، ابتدا مقبوله عمر بن حنظله و روایت ابی خدیجه را ذکر نموده و با بیان مقدمات عقلی به بررسی ولایت فقیه پرداختند از بررسی مطالب ایشان چنین بدست می آید :
1. تصریح به کفایت دلایل عقلی برای اثبات ولایت فقیه و حدود آن.
2 . در مفاد مقدمات چهارگانه و جامع بودن اسلام و عدم رضایت شارع مقدس به اهمال در احکام.
3 . در اصل ولایت فقیه و انتصاب الهی فقیه عادل برای رسیدگی به کارهای مهمّ عمومی و اجتماعی.
4 . مشروعیت و حقّانیت ولی فقیه از جانب نصب شارع مقدّس است. ( ر.ک : دلایل عقلی ولایت فقیه از نگاه آیتاللهالعظمی بروجردی و امام خمینی ، ابوالقاسم مقیمی حاجی ، سایت حوزه )
همچنین از بیانات آیه الله بروجردی(ره) استفاده میشود که ایشاناختیارات وسیعی برای ولی فقیه قائل است، ترجمه متن گفتار ایشان کهدر چهار مقدمه و نتیجهگیری بررسی شده، چنین خلاصه شده است: 1 در جامعه اسلامی اموری است که قطعا از وظایف افراد خارج است،زیرا جزء امور عمومی و اجتماعی است که حفظ نظام بستگی به آن اموردارد; مانند قضاوت، سرپرستی اموال غایبان و نابالغان، حفظانتظامات داخلی کشور، حفاظت از مرزها، فرمان جهاد و دفاع و نظایرآن. 2 اسلام دینی سیاسی اجتماعی است که احکام آن در عبادات خلاصهنمیشود، بلکه بیشتر احکام اسلام در زمینه کشورداری و تنظیم امورجامعه و تامین افراد جامعه است، مانند: حدود، قصاص، دیات و امورمالی که موجب حفظ دولت اسلامی هستند. 3 سیاست و کشورداری و نیز پاسداری از اجتماع انسانی هیچ گاه دراسلام جدای از امور روحانی و شوون اسلامی نبوده است، بلکه زمام اینامور را شخص پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) خود به دست داشته و ادارهمیکردند، و یا به وسیله نائبان و نمایندگان خود که به بلاد اسلامیاعزام میداشتند به اجرا میگذاشتند. 4 از اعتقادات مذهبی ما شیعیان این است که پیامبر اسلام(ص) وامامان معصوم(ع) امت را پس از دوران نبوت و امامت، بیسرپرست وبدون زمامدار رها نکرده، حتی برای مسایل فردی و جزیی آنان نیزافرادی را از بزرگان اصحاب خود تعیین میکردند. این شیوه به گواه قطعی تاریخ، جزء سیره عملی پیشوایان معصوم(ع) حتی در حال حیاتخودشان بوده است تا چه رسد برای زمان بعد از خودشان (دوران غیبت). پس از توجه به این مقدمات، ناچار افرادی که از طرف امامانمعصوم(ع) برای مراجعه مردم به آنان در عصر غیبت تعیین شدهاند،تنها فقیهان عادل جامع الشرایط هستند، زیرا امامان معصوم(ع) فردیا افرادی را منصوب نکردهاند، که دیدیم به گواهی عقل و نقل مردوداست، یا افرادی غیر فقیه را منصوب کردهاند که این هم به حکم عقلباطل است و کسی هم آن را نگفته است، زیرا عقل حکم میکند کسی کهمتخصص امور دینی و کارشناس مسائل اسلامی است، برای چنین منصب مهمیبرگزیده شود، نه غیر متخصص، یا این که فقها را منصوب کردهاند کهدر این صورت، مطلوب ثابت میشود. کوتاه سخن آن که: مرحوم آیه اللهالعظمی بروجردی(ره) ولایت فقیه را در امور مورد ابتلای مردم از اموربدیهی و روشن شمرده که حتی اثبات آن نیازی به روایت مقبوله «عمربن حنظله» ندارد، میفرماید: «... و بالجمله کون الفقیه العادلمنصوبا لمثل تلک الامور المهمه التی یبتلی بها العامه مما لا اشکالفیه اجمالا، بعد ما بیناه، و لایحتاج فی اثباته الی مقبوله ابنحنظله، غایه الامر کونها ایضا من الشواهد; ... خلاصه آن که نصب فقیهعادل برای مثل این امور مهم که مورد نیاز عمومی جامعه استبا توجهبه آن چه بیان کردیم دارای هیچ گونه اشکالی نیست، و برای اثبات آننیازی به روایت قابل قبول عمر بن حنظله نمیباشد، هرچند میتوان آنرا به عنوان یکی از شواهد ذکر کرد.»
برای تکمیل بحث پیراموننظریه آیه الله العظمی بروجردی(ره) نظر شما را به فراز زیر نیزجلب میکنیم: هنگامی که آیه الله بروجردی (در سالهای بین 1330 تا1340 شمسی) تصمیم گرفتند در کنار مرقد مطهر حضرت معصومه(س) مسجداعظم را بنا کنند، در مورد زمین این مسجد، به مقبرههایی برخوردمیشد که باید خراب میشد، تا ضمیمه مسجد شود. این مقبرهها خریدنینبود، یا ورثه بعضی از صاحبان قبرها مشخص نبود، آقای بروجردی(ره)دستور داد که همه را خراب کنند. مرحوم آیهالله شیخ مرتضی حائری(فرزند ارشد آیه الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری) به حضور آقایبروجردی رسید، و در این رابطه از ایشان پرسید: «شما برای فقیه چهسمتی قائل هستید که دستور به هم زدن این ساختمانهای قبور رامیدهید؟» (منظور ساختمانهای قبوری بود که ممکن نبود از صاحبانشانرضایت گرفت)
آقای بروجردی در پاسخ فرمود: «ما فقیه را در قدرت واختیار، تالی تلو (جانشین بسیار نزدیک) امام معصوم(ع) میدانیم.» دستورهای آقای بروجردی(ره) در رابطه با تخریب «حظیرهالقدس»بهائیان، و قلع و قمع آنها و بعضی از اقدامات دیگر در مورد«اعدام» بعضی از عناصر فاسد و... را نیز میتوان بیانگر وسعت نظرایشان در مورد گستردگی حوزه اختیارات ولایت فقیه دانست. ( منبع:گستردگی اختیارات ولایت فقیه ، حجهالاسلام والمسلمین محمد محمدی اشتهاردی، فصلنامه حکومت اسلامی شماره 5)
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، انجمن حجتیه در سال 1332 توسط شیخ محمود ذاکرزاده (حلبی) تأسیس شد. مؤسس این گروه انگیزه خود برای تأسیس این انجمن را خوابی میداند که در آن، امام زمان(عج) دستور تأسیس چنین گروهی را میدهند! این انجمن اگرچه سه دهه پیش منحل شد اما هنوز تفکرات آن نزد عدهای باقیست و هر از گاهی خبرساز شده است. به منظور آشنایی بیشتر با انجمن حجتیه و اعتقادات آن، گفتوگوی مشروحی با حجتالاسلام جواد نصرالله پور استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم انجام دادیم. تأسیس انجمن حجتیه حجتالاسلام نصرالله پور در ابتدای این گفتوگو ضمن اشاره به تاریخچه تأسیس انجمن حجتیه اظهار داشت: مؤسس این گروه شیخ محمود ذاکرزاده تولائی معروف به شیخ محمود حلبی است که با کمک چند نفر از تجّار به نامهای سید رضا، سید محمد حسین عصار، سید حسین سجادی و غلامحسین حاج محمد تقی، انجمن حجتیه را تأسیس کردند. وی افزود: تاریخ تأسیس این انجمن سال 1332 است و خود شیخ محمد ذاکر در سال 1376 از دنیا رفت. انگیزه تأسیس انجمن حجتیه یک خواب بود این نویسنده و پژوهشگر درباره یکی از انگیزههای تأسیس انجمن حجتیه بیان داشت: شیخ محمود ذاکر زاده مدعی بود که حضرت مهدی(عج) در خواب به ایشان تشکیل چنین گروهی را امر کرده است! انجمن حجتیه با فرقه بهائیت مبارزه کرد استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: یکی از انحرافاتی که در بحث مهدویت به وسیله دشمنان ایجاد شد، تأسیس بابیت و سپس بهائیت بود که به نوعی به دنبال ضربه زدن به اعتقادات مردم بودند. نصرالله پور ادامه داد: در زمان طاغوت، علما و روحانیون از جمله مرحوم آیت الله بروجردی و بسیاری دیگر، علیه این انحرافات فعالیت میکردند که در همان زمان هم انجمن حجتیه به انگیزه مبارزه با فرقه بهائیت در سال 1335 وارد این عرصه شد. استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: اعضای انجمن حجتیه افکار و عقاید خاصی داشتند مثلا بهائیت را دشمن اصلی میدانستند. در این رابطه، شیخ محمود حلبی میگفت: امروز امام زمان (عج) از کسی جز این خدمت را نمیپذیرد و چیزی جز این انتظار ندارد، به خدا قسم امروز تکلیف شرعی و دینی همه ما این است که با بهائیت مبارزه کنیم. وی ادامه داد: در تبصره 2 از ماده دوم اساسنامه انجمن تصریح شده است انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد کرد و مسئولیت هر نوع دخالتی را در زمینههای سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد به عهده نمیگیرد. به نظر حجتیهایها، اسلام دین عبادت است نه سیاست نصرالله پور با بیان اینکه هر کس از افراد عضو انجمن به طرف امور سیاسی میرفت بلافاصله او را اخراج میکردند، ابراز داشت: به اعتقاد آنها اسلام فقط دین عبادت است و دخالت در سیاست زیبنده علماء و پیشوایان دینی نیست. به نظر انجمن، فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم! استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ابراز داشت: شیخ محمود حلبی میگفت شیعه میگوید در عصر غیبت امام زمان(عج) جهاد نیست چون حاکم اسلامی که باید معصوم باشد ظاهر نیست و ما فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم و تکالیف شرعی خود را انجام دهیم و به شبهات منکران جواب بدهیم و دیگر هیچ وظیفهای نداریم. به نظر انجمن، کسی که فلسفه میخواند از عدالت ساقط است نصرالله پور ادامه داد: از جمله افکار این گروه این است که معتقدند فلسفه نوعی بدعت است و کسی که فلسفه درس میدهد یا میخواند از عدالت ساقط است. افکار اعضای انجمن حجتیه مغایر با انقلاب اسلامی بود نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی، مواضع انجمن حجتیه را مغایر با انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: اعضای انجمن با توجه به اعتقادات و افکار خاصی که داشتند هرگز با انقلاب اسلامی رابطه بر قرار نکردند. چون اساساً آنها هر گونه قیام و انقلاب قبل از ظهور امام زمان (ع) را خلاف میدانستند و مبارزه سیاسی را ممنوع اعلام کرده بودند و به اعضا گفته بودند اگر کسی میخواهد در تظاهرات و کارهای سیاسی شرکت کند باید از انجمن کنارهگیری کند. استاد مرکز آموزش سپاه قم اظهار داشت: به خاطر این اعتقادات سیاسی بود که بعضی از اعضا انجمن که مقلد امام خمینی (ره) بودند از انجمن کناره گیری کردند و حتی در مقابل افکار آن موضع گرفتند. وی اضافه کرد: یکی از مواردی که این گروه به صراحت در مقابل فرمایشهای امام خمینی(ره) ایستادگی کردند برپایی جشنهای نیمه شعبان در سال 1357 بود. در حالی که حضرت امام به خاطر مصیبت شهدای نهضت اسلامی، مردم را به عزای عمومی و برگزاری نکردن جشن نیمه شعبان دعوت کردند اما انجمن حجتیه در مقابل حضرت امام (ره) جشن برگزار کردند. دو عامل انحراف انجمن حجتیه استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: مهمترین عوامل انحراف در انجمن دو چیز بود؛ افتادن در تحلیلهای غلط و انحرافی، و عامل دوم که باعث انحراف در افکار انجمن شد نگاه جزئی بود. وی توضیح داد: وقتی که ما میخواهیم در مورد یک مسئله دینی اظهار نظر کنیم باید همه آیات و روایات را بررسی کنیم و رابطه آن موضوع با مسائل دیگر دینی را بررسی کنیم اما مشکل اعضای حجتیه این بود که یکی دو روایت را میگرفتند و با توجه به همان، نظر میدادند. انجمن حجتیه مبارزه با فساد را خلاف مسأله ظهور میدانست نصرالله پور با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ابراز داشت: در روایتی پیامبر اکرم (ص) میفرماید: مهدی موعود زمانی ظهور میکند که جهان پر از ظلم و جور شده باشد و بر اساس این روایت، این گروه میگویند ما باید در مقابل ظلم و فساد سکوت کنیم و بعضی حتی فراتر میروند و میگویند باید به ظلم و فساد دامن بزنیم و هر گونه حرکت اصلاحی یا انقلاب مذهبی خلاف مسأله ظهور است. انجمن حجتیه باید روایات مختلف را بررسی میکرد حجتالاسلام نصرالله پور گفت: اینها اگر روایات دیگر و آیات قرآن را بررسی میکردند متوجه میشدند که یک روی سکه آخرالزمان، ظلم است و روی دیگر آن، تربیت انسانهای صالح برای یاری امام زمان(عج) است و صدها روایت در رابطه با نقش ایرانیان و شیعیان در ظهور آمده است و باید 313 نفر یاران خاص حضرت، میلیونها یاور عام حضرت در همین جامعه تربیت شوند و اینها با نظرات متحجرانه انجمنها نمیسازد. امام خمینی (ره) انجمن حجتیه را مذمت کرد حجتالاسلام نصرالله پور با اشاره به عاقبت انجمن حجتیه ابراز داشت: در 21 تیر ماه سال 1362 حضرت امام خمینی نسبت به تفکر و فعالیتهای انجمن حجتیه تذکراتی دادند. این تذکرها بدون نام بردن از انجمن حجتیه صورت گرفت اما افکار عمومی، کاملا متوجه منظور امام خمینی(ره) شده بود. انجمن حجتیه در اول مرداد 1362 بیانیهای رسمی منتشر کرد و اعلام کرد که چون احساس میکنیم روی سخنان حضرت امام (ره) با ماست، انحلال انجمن را اعلام میکنیم. تفکر انجمن حجتیه در زمان حاضر این نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی گفت: امروز همان اندیشههای حجتیه و حتی تندتر و خطرناکتر از آن را در برخی میبینیم و حتی برخی ادعای ارتباط با امام زمان (عج) دارند که باید این تفکرات و انحرافات را جدی گرفت.حجتالاسلام نصراللهپور در گفتوگو با فارس:
دو عامل انحراف انجمن حجتیه/ تفکر حجتیه قائل به دین منهای سیاست است
خبرگزاری فارس: استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: امروز همان اندیشههای حجتیه و بعضاً تندتر و خطرناکتر از آن را در برخی میبینیم و حتی برخی ادعای ارتباط با امام زمان (عج) دارند که باید این تفکرات و انحرافات را جدی گرفت.